آیا بدون کسب آگاهی و آموزش می توان ورزش کرد؟

شاید بارها در رسانه ها شنیده و یا خوانده باشید که ورزش کردن باید علمی باشد. برای انجام یک فعالیت ورزشی با اصول علمی به موارد زیر توجه فرمایید.

  1. قبل از شروع فعالیت ورزشی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بدن خود را گرم نمایید.
  2. قبل از پایان ورزش ۵ الی ۱۰ دقیقه بدن خود را با قدم زدن و حرکات کششی سرد نمایید.
  3. قبل از انجام هر فعالیت ورزشی ابتدا آن را خوب زیر نظر مربی تحصیل کرده آموزش ببینید. (شاید برای شما جالب باشد که حتی پیاده روی دارای اصول علمی مهمی می باشد که می تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد.)
  4. عاجزانه از شما خواهش می کنیم فقط و فقط از مربیان ورزشی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته تربیت بدنی هستند راهنمایی بگیرید و به ظاهر افراد توجه نفرمایید. اندام عضلانی و بزرگ دلیل بر سواد و آگاهی نیست.
  5. اصل تداوم را در نظر داشته باشید. طبق این اصل برای اینکه فواید حاصل از ورزش برای شما ماندگار باشد نباید تمرینات قطع گردد.
  6. اصل تناسب را در نظر داشته باشید. طبق این اصل فعالیت ورزشی که شما انجام می دهید باید با سن، جنس، توانایی ها و امکانات شما تناسب داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است آن فعالیت ورزشی برای شما خطرساز گردد.
  7. اصل اضافه بار را در نظر داشته باشید. طبق این اصل برای اینکه شما از لحاظ توانایی های بدنی پیشرفت نمایید باید فشار تمرین همراه با افزایش توانایی های شما افزایش یابد. البته اگر شما برای حفظ سلامتی ورزش می کنید بعد از رسیدن به حد مطلوبی از آمادگی جسمانی دیگر نیازی به رشد آن نیست و شما باید آن را حفظ نمایید.